30-06-16

2016 We varen in Nederland

image.jpegNa een lange winter worden de motoren getest en de boten geschrobd.

De openingstocht wordt onze eerste vaart.

Bevrijdingstocht - Openingstocht 2016.
Alem-Oosterhout –Oudenbosch –Drimmelen –Alem
Woensdag 4 mei 2016
Palaver
De optocht naar het Jan Klingebeeld en dodenherdenking zijn het startsein van de openingstocht.
Ruth onze tochtleider( helaas de laatste maal dat hij deze tocht organiseert, maar ook goed nieuws er is opvolging) start het palaver( wat een woord, wij als Belgen kennen dit niet(rrrrr?))!
Een groot pluspunt er wordt goed weer verwacht en er zijn, jazeker 11 boten ingeschreven .
De laatste richtlijnen worden ons meegegeven, diners en soupé͛s worden geboekt en betaald, het wordt een tocht om te genieten.
Donderdagmorgen 9u30 afspraak op de plas.
Wij worden op de valreep als vrijwilliger aangeduid om verslag te maken! Gelimiteerd in woorden en pages, geen idee we zien wel.

Donderdag 5 mei, Alem – Oosterhout.
De zon maakt ons wakker, na weken van grauwheid, kilheid en nattigheid wat een plezier! De plas ligt volgestouwd, de Wilderzin controleert een laatste maal als alle marifoons open staan en heeft het startsein tot vertrekken. De Maas op en in afvaart naar Oosterhout toe. Koeien, reigers, ooievaars, vissers en heel veel andere pleziervaarders zoeken de Maas op. We moeten nog wel even uit de wind blijven, die is nog wat fris maar voor de rest alles prima.
Een lange sliert Alemse pleziervaarders met wapperende vlaggen een prachtig gezicht. Via de Amertak varen we om 14u30 na 7en half uur en geen sluizen de haven van Oosterhout binnen. De deskundigheid van Ruth zorgt ervoor dat ieder goed terecht komt op zijn ligplaats voor vannacht..
Een touwtje hier en een touwtje daar, nou alles komt toch goed!! Met 8 boten aan een steiger van om en bij de 20 meter, chapeau!
Even genieten van de zon! Een borrel of een biertje is verdiend het was immers een goede vaart.

Oosterhout bruist, statige herenhuizen en mooie marktplaatsjes, ieder terrasje zit vol, een ijsje likken is nu een must.
Om 19 uur is de afspraak voor een gezamenlijke maaltijd, gezelligheid troef!

Vrijdag 6 mei, Oosterhout – Oudenbosch.
De haven ontwaakt, het geluid van een rits die wordt geopend, de hond wordt uitgelaten en de geur van koffie en thee verspreidt zich.
De zon priemt en een open blauwe hemel verwelkomt ons. Het wordt een prachtige
vaardag.
Ruth weet nog niet of alle boten een plaats krijgen in de volgende haven, ook nog niet als we de kleine basiliek kunnen bezoeken maar hij heeft het volste vertrouwen dat alles lukt en wij ook.
Stroomtoevoer wordt losgemaakt en motoren gestart, ankers losgemaakt en touwen los.
Klokslag 9u30 vertrekt de colonne richting de Marksluis, na wat over en weer geroep en wat schuiven krijgt ieder zijn plaats, deuren dicht en zakken.
De colonne trekt het Markkanaal op. Vissers zitten geduldig hun lijnen te overschouwen, de zonnekappen gaan open en wij, wij genieten.
In lijn gaan we het Markkanaal uit en gaan in afvaart op de Mark.
De spoordraaibrug nabij Zevenbergen is exact 3 minuten open, het lukt de colonne om in éé n keer door te varen. Ieder kiest vanaf nu de juiste positie om in Oudenbosch aan te leggen. Het ͚Brugje van het schans͛ is juist hoog genoeg. had een probleem met Marco͛s topje.

Boot per boot varen we rond 14u de haven van Oudenbosch binnen.
De haven ligt propvol! Iedereen heeft uiteindelijk toch een plaatsje gekregen.
Om 15 uur afspraak voor geleid bezoek aan de vroegere scholengemeenschap Saint Louis. Het jongensinternaat telde toen 700 leerlingen. Oudenbosch was een bruisende schoolstad. Nu zijn er nog 11 broeders, in de hoogdagen telde deze gemeenschap er 400.
We pikken nog een terrasje mee en genieten van het prachtige lenteweer.
Opnieuw afspraak om 19 uur met de hele groep genieten we van een driegangenmenu in
het restaurant ͚het vrolijke schaap͛. Ondertussen worden we gebrieft over een wijziging in het programma, we nemen de volkeraksluis en gaan via de Biesbosch terug.
Tussendoor nog efkens de benen strekken op de jukeboxmusic met hits uit de jaren 50-60.

Zaterdag 7 mei, Oudenbosch – Drimmelen.
De Alemse vaarders hebben waarschijnlijk een voetje voor bij de weermaker, alweer prachtige zonneschijn, blauwe hemel, dank u wel weermaker.
Ruth, onverwoestbaar, lief en elegant gaat van boot tot boot om iedere moeder te verwennen met een roos, dank u wel Ruth en dank u wel de vereniging.
Klokslag 9u30 starten we de motoren en gaan het Schanskanaal uit richting Volkerak. Elk neemt zijn positie in en Marco checkt als ieder wel aansluit en mee is.

Het stampersgat brengt ons tot bij Dinteloord. De prinsenlandsebrug draait voor ons, de
colonne kan in één ruk doorvaren.
De Oeter en Dame Blanche worden tussenin genomen op de Volkerak, we komen op groot
water!
We wachten een tweede schutting af bij de sluis, zodat we in groep verder kunnen.
De sluis ligt proppensvol, de zeiljachten die hier de staande mastroute nemen in het midden, grote boten aan de zijkant. Het lukt!
We hebben nog een eindje te varen, de voordekken of achterdekken worden gretig gebruikt als zonnedekken een windje brengt de gepaste verkoeling.
Grote tankers lopen op naast ons, de duwbakken liggen gemeerd naast de vaarroute. Half
Nederland is uitgevaren.
Exact om 16u15 bereiken we de jachthaven de Biesbosch ieder heeft een box toegewezen
gekregen, de havenmeester wacht ons op.
Internetcode en toegangscode van de deur wordt doorgespeeld we kunnen aan de slag.
17 uur afspraak in het clubhuis van de verenging voor een borrel en aansluitend
een showcooking.
Unaniem zijn we het erover eens het was een prachtige vaardag, volop genieten van het
water en van de zon!
Er wordt druk gepalaverd het is voor herhaling vatbaar, de nieuwe toertochtcommisaris ziet het al volledig zitten! Fiësta Grill zorgt voor het lekkere eten er is voor ieders smaak wel iets voorzien. De bar voorziet in de nodige drankjes en de lappenpot is nog steeds niet leeg.
We trekken voldaan huiswaarts, andere gaan nog op bezoek bij de buren!
Morgen afspraak om 11 uur.

Zondag 8 mei, Drimmelen – Alem
Er staat een felle ochtendbries op deze Moederdag.
Er zijn paar boten die vandaag de groep verlaten, Blue Nose vertrekt op vakantie en we zien De Dame Blanche een half uur voor vertrektijd passeren, Els en Florian willen zeker de eerste zijn in Alem. Wij besluiten halt te houden in Den Bosch en daar nog een nachtje te blijven,
de lichtshow meepikken.
Wij maken nog een kleine wandeling naar Drimmelen zelf, een prachtig dorpje.
Rond 11u 30 vertrekken we en houden halt in de Biesbosch, het is file op het water alles wat ook maar enigszins drijft is hier nu te vinden.
De andere boten varen huiswaarts, door de snelvaarders zijn er soms wel serieuze golven
met als gevolg dat er door het rollen hier en daar wat glazen en lampen sneuvelen.
Iedereen verzamelt terug op de plas voor de afsluiting, Samen uit, samen thuis.